Logo parteneri   |   Despre noi   |   Membri   |   Regulament   |   Copyrights   |   Contact
CAUTARE
LIKE US
online
Asociatia TuristMania
Cabane si Refugii
Cluburi montane
Salvamont Romania

Pentru incepatori intr-ale drumetiei montane

Postat de: moderator, ultima actualizare: 19 Septembrie 2020

Cele mai multe probleme apar pe drum, datorita unei organizari care lasa de dorit. Cand ma refer la organizare, ma refer la o "logistica" a oricarei ture fie ea cat de usoara. In mod logic, fiecare are in cap o idee despre tura - unde mergi, cate zile si altele - insa unele lucruri scapa atentiei noastre, din pacate unele fiind foarte importante.

1) PREGATIREA TUREI

Dupa ce ne-am hotarat unde si cat timp vom merge:

- cineva de acasa sa stie tot itinerariul propus; daca se intampla ceva, are cine sa anunte echipa de salvare daca banuieste ca s-a intamplat ceva rau, lucru necesar mai ales daca nu luam cazare undeva.

- verificarea starii de sanatate: se poate sa suferim de ceva care se agraveaza la efort sustinut. Lucru necesar mai ales la ture lungi.

- verificarea echipamentului minim obligatoriu: bocanci, haine de schimb, lanterna (pe cat posibil frontala), pelerina de ploaie, trusa medicala, haine mai groase pentru vreme rece, geaca sa aiba neaparat gluga.

Echipamentul de munte este in general acelasi, variind de la un anotimp la altul. Pentru munti mai inalti ar fi bine sa nu lipseasca manusile si caciula.

- ar fi bine sa nu se plece intr-o tura lunga fara o iesire de incalzire mica.

- obtinerea de informatii cat mai multe despre zona si traseul stabilit: harti, articole, descrieri, jurnale de pe site sau din alte surse de incredere. Astfel ne vom face o imagine generalizata despre traseu.

- stabilirea unei ratii de alimente care sa ne ajunga 2 zile in plus, in caz ca vom ramane blocati undeva. De asemenea, sa se tina cont ca neobisnuit cu efortul si conditiile de munte, vom manca mai mult decat de obicei.

2) TRASEUL PROPRIU-ZIS

Inainte de a te angaja in traseu sa ai in vedere urmatoarele:

- verificarea atenta a duratei traseului (spatele hartii) si stabilirea orei de plecare in functie de ea. De regula ar fi bine sa ajungi la destinatie cu 1 ora inainte sa se intunece. Motiv: nu cunoastem traseul, evitam ratacirea pe timp de noapte, mai avem timp sa pregatim ceva pentru noapte. Ora de plecare e foarte importanta; de regula se pleaca dimineata deoarece avem timp sa parcurgem o mare parte din traseu pe timp favorabil. Sa avem grija sa ne luam o marja de siguranta in ceea ce priveste durata traseului; pentru un traseu de 6 ore sa avem alocat din zi cam 8-8,5 ore. Motivul ar fi: necunoasterea traseului si modului cum reactioneaza corpul la efort sustinut. Sa nu se confunde o plimbare prin parcul orasului nici macar cu o poteca de cal, nicidecum cu o poteca de la 2000 m inaltime. E foarte posibil sa apara mici probleme care sa ne intarzie: mici accidente, starea precara a traseului, lipsa de marcaj, ploaie, oboseala si lungirea popasului, cainii de la stana... Aceste informatii se obtin de la prima cabana, de la turisti, de la localnici, informatii pe care e neaparata nevoie sa ne obisnuim sa le cerem.

- sa avem un "plan de salvare". Pentru traseul propus, trebuie neaparat sa stim totul despre el: de unde pleaca, unde ajunge, timpul alocat, intersectarile cu alte trasee. Avand aceste informatii de baza vom sti cum sa ajungem la un adapost sigur in caz de ceva necazuri.

Daca avem cazare la cabana:

- anuntarea cabanierului de traseul propus, ora de plecare si ora de sosire estimata. Daca se intampla ceva neprevazut (accident, pierderea traseului, etc.), cineva stie de noi si va anunta echipa de salvare.

- respectarea intocmai a indicatiilor primite.

- indiferent de motiv nu trebuie sa te abati de la traseul stabilit. Daca vrei totusi sa o faci, anunta cabanierul la plecare. Motiv: in caz de ceva, degeaba te cauta cineva ca nu te va gasi. Tu ai spus ceva, ei te cauta acolo unde ai spus, dar tu esti cu totul in alta parte. Sa ai in vedere ca de multe ori nu ai semnal la mobil sau se descarca bateria mai repede decat crezi. Sau pur si simplu reteaua ta nu are acoperire acolo, distanta mai mare de 18 km pana la releu.

- sa fii atent la traseu. Mereu exista puncte de reper dupa care poti ghida o eventuala echipa de salvare daca va fi nevoie.

- unde e poteca ingusta sa te uiti la ea, nu admiri pasarele in timp ce mergi. La cea mai mica neatentie te poti trezi cu o intindere, luxatie sau cine stie ce os rupt in urma unei caderi. Daca vrei sa admiri peisajul, te opresti, te uiti, pornesti din nou.

- la intoarcerea din traseu anunta cabanierul de sosirea grupului. Din diferite motive, poate trece cu vederea sosirea voastra si daca e iubitor de oameni poate alerta echipa de salvare degeaba. Trebuie spus totul la intoarcere, mai ales evenimentele neplacute.

- pe cat posibil sa respecti regulile cabanei.

- daca intamplator innoptezi in refugiu: chiar daca sunteti putini si refugiul este gol, nu va apucati sa desertati rucsacul in "pat" punand lucrurile intr-un colt din alt pat sau sa le lasati imprastiate ca sa le aveti la indemana. Poti avea neplacuta surpriza ca la miezul noptii sa apara un grup si te vor trezi sa-ti strangi lucrurile. Din motiv de spatiu. Din acelasi motiv, s-ar putea sa ai o surpriza si mai mare: sa ti se propuna sa dormi afara, mai ales daca ai cort. E o regula nescrisa, asa ca ai grija ce echipament ai.

3) PLECAREA ACASA

- plecarea acasa sa fie in ziua propusa. Se vor evita astfel acasa certuri si interziceri de ture in viitor. Daca intarzii din cine stie ce motive, incearca sa anunti.

- sa ai in vedere ca ajungerea la tren sa fie linistita. Adica sa ai in vedere sa pleci la timp ca sa nu grabesti pasul peste masura (risc de accident).

- sa ai notat pe hartie ora de plecare a trenului, asta se face la sosire. Neobisnuit cu mersul trenurilor, e posibil sa uiti ora pentru ca te-ai uitat in fuga pe afis. Exista riscul sa fugi dupa el sau sa-l pierzi iar alta legatura nu e decat peste 12 ore in unele cazuri.

4) ALTELE

- daca sus pe creasta/platou e timp nefavorabil, nu incerca sa urci pe jos.

- daca vezi pe un indicator este trecut un timp anume pana la urmatorul punct de pe traseu, inmulteste aceasta cifra cu 3.

- traseele se calculeaza in ore (pe poteci lucrate): cam 300-350 m diferenta de nivel/ora.

- la urcus, factorul principal este efortul. La coboras, acest factor este atentia.

- renunta de la bun inceput sa mergi neinsotit pe trasee de mare atractie, care sunt dificile de regula. Este foarte posibil sa ramai blocat.

- daca nu stii traseul, nu schimba ruta din cine stie ce motiv; risti sa ramai in traseu fara posibilitatea de a urca sau cobori. E foarte posibil sa nu te poti descurca fara echipament special pe care nu-l ai.

- o catarare in joaca pe un versant poate parea ispititoare. Dupa ce esti la o oarecare inaltime fata de poteca iti dai seama de prostia facuta. Desi ti s-a parut usor de urcat, cand e vorba de coborat, bagi de seama ca e imposibil fara riscuri majore. Atunci iti dai seama ca legea gravitatiei functioneaza si pentru tine. Regula valabila si pentru poteci, mai ales daca sunt umede si incaltari adecvate nu ai.

- alte lucruri mai sofisticate, precum catararea, vara sau iarna, se invata in cursuri speciale si se foloseste alt echipament. Ar trebui sa te interesezi daca traseul dorit nu "cere" folosirea unui astfel de echipament.

- cunoasterea semnalului international de urgenta.

Articol vizualizat de 2373 ori


Alte articole din categoria Echipament


Producatori de incaltaminte pentru munte Iata cei mai importanti producatori de incaltaminte pentru munte: Asolo: http://www.asolo.com Boreal: http://www.borealusa.com Danner: http://www.danner.com Five Ten: http://www.fiveten.com Garmont: http://www.garmont.com Gronell: ... DETALII
Echipamentul pentru schi Cum sa alegem imbracamintea pentru schi Este un lucru greu sa definim care este imbracamintea ideala. Sunt foatre multi producatori, multe materiale, sa nu mai vorbim de moda actuala din fiecare sezon. Existand un numar mare de «piese» din care este formata imbracamintea schiorilor ... DETALII
Betele de tura Multi prieteni m-au intrebat deseori, daca merita sa isi cumpere bete de tura. Raspunsul meu in trecut era conditionat de tipul rucsacului aflat in dotarea respectivului amic. La vremea aceea era o problema, mai ales de bani. Nu puteau fi achizionate decat din strainatate. Azi, insa, aceasta ... DETALII
Cum facem rucsacul Foarte multi din cei care merg pe munte pentru prima oara nu stiu cum se face rucsacul. De ce este important sa stim cum se face rucsacul? Foarte simplu. Cu cat rucsacul este mai bine facut, cu atat mai confortabil este de carat in spate. Rucsacul se face in felul urmator: Articolele de ... DETALII
Echipamentul pentru drumetia montana Expresia „Nu exista vreme rea, tu nu esti bine echipat” are si un sambure de adevar deoarece echipamentul adecvat si corect utilizat de un montagniard ne protejeaza si mentine un nivel de securitate ridicat. Calitatea si complexitatea echipamentului a cunoscut o evolutie rapida in ... DETALII

Lista comentarii

Comentariu postat de Ana Sumila, pe 22 Iunie 2018Salutare. Nu uita de https://www.proalpin.ro/ , magazin online dar si fizic in Brasov si Sibiu.
Trebuie sa fiti logat
pentru a putea adauga comentarii!