Logo parteneri   |   Despre noi   |   Membri   |   Regulament   |   Copyrights   |   Contact
CAUTARE
LIKE US
online
Asociatia TuristMania
Cabane si Refugii
Cluburi montane
Salvamont Romania

Regulament Federatia Romana de Turism si Ecologie (FRTE)

Postat de: moderator, ultima actualizare: 03 Decembrie 2018

REGULAMENTUL DE FUNCTIONARE AL CAMPIONATULUI NATIONAL AL CLUBURILOR DE TURISM SI ECOLOGIE - C.N.C.T.E.

TERMINOLOGIE

- Concursuri de tip "LIRA" = concursuri organizate de cluburile de turism sau exclusiv de F.R.T.E. unde ponderea principala o au probele cultural - artistice (muzica, poezie, umor, arta fotografica, arta grafica, caricatura, slideshow), nefiind excluse probele sportive a caror organizare ramane la latitudinea clubului organizator.

- Concursuri de tip "TROFEU" = concursuri organizate de cluburile de turism sau exclusiv de F.R.T.E. unde ponderea principala o au probele sportive (orientare sportiva, catarare, cros, regularitate), nefiind excluse probele cultural - artistice (proba culturala, proba individuala de muzica, recitare, umor), proba surpriza si alte probe de indemanare, echilibru, tir.

- Grafica = Ramura a artei plastice care are la baza desenul executat prin diverse procedee tehnice (cu carbune, cu creion tus, etc.).

- Sistem de punctare secundar (S.P.S.) - sistem de punctare care se aplica numai probelor care un pot fi punctate direct prin intermadiul sistemului de punctare principal (S.P.P.); ex: proba de regularitate, probele teoretice. Punctajul astfel obtinut va fi apoi transformat prin intermediul sistemului de punctare principal.

- Sistem de punctare principal (S.P.P.) - sistem de punctare care se aplica in mod direct probelor care se desfasoara contratimp si celor care sunt apreciate prin note, obtinandu-se o medie generala ( ex: proba de orientare, proba de catarare, proba de cros, proba culturala, fotografie, slideshow, grafica, caricatura, afis ecologic) si in mod indirect celorlalte.

SISTEMELE DE PUNCTARE APLICATE IN CADRUL C.N.C.T.E.

A. Sistemul de punctare principal - S.P.P.
Se va aplica fara exceptie tuturor probelor de concurs in mod direct sau indirect.
Categorii (masc, fem.)
Locul 1 - 25 puncte 12,5 puncte
Locul 2 - 21 puncte 10,5 puncte
Locul 3 - 18 puncte 9 puncte
Locul 4 - 16 puncte 8 puncte
Locul 5 - 15 puncte 7,5 puncte
Locul 6 - 14 puncte 7 puncte
Locul 7 - 13 punct 6,5 puncte
Locul 8 - 12 puncte 6 puncte
Locul 9 - 11 puncte 5,5 puncte
Locul 10 - 10 puncte 5 puncte
Locul 11 - 9 puncte 4,5 puncte
Locul 12 - 8 puncte 4 puncte
Locul 13 - 7 puncte 3,5 puncte
Locul 14 - 6 puncte 3 puncte
Locul 15 - 5 puncte 2,5 puncte
Locul 16 - 4 puncte 2 puncte
Locul 17 - 3 puncte 1,5 puncte
Locul 18 - 2 puncte 1 puncte
Locul 19 - 1 punct 0,5 puncte

B. Sistemul de punctare secundar - S.P.S.
Se va aplica numai probei de regularitate si testelor teoretice, dupa care se va face transformarea conform S.P.P.

1. DEFINITII - CLASIFICARE

1.1 TURISMUL SPORTIV este o activitate care se desfasoara atat vara cat si iarna in zone turistice din Romania.

1.2 Scopul acestor actiuni turistice si ecologice este de a antrena cat mai multi tineri in practicarea turismului si in activitati privind protejarea mediului inconjurator, in a-si etala calitatile, fiecare in domeniul care-l avantajeaza.

1.2.1 Federatia Romana de Turism si Ecologie organizeaza in fiecare an un Campionat National, destinat tuturor Cluburilor de turism din Romania, cu scopul de a ridica nivelul calitativ al miscarii turistice, cultural sportive si ecologice, respect si fair play intre cluburi si membrii acestora.

1.2.2 Au dreptul sa participe la acest Campionat toate cluburile de turism, dar vor fi punctate si premiate in cadrul clasmentului general doar cluburile afiliate la F.R.T.E.

1.3 Concursurile se impart in trei categorii:
a - concursuri de tip TROFEU
b - concursuri de tip LIRA
c - concursuri de orientare

1.4 Campionatul cuprinde un numar de etape ce se va stabili in fiecare an intre 01-30 09 a anului in curs, pentru anul urmator.

1.4.1 Concursurile (etapele) din Campionatul F.R.T.E. se vor licita. Fiecare club care doreste sa organizeze un concurs in anul urmator va prezenta zona de concurs, mijloacele de transport in zona, bugetul estimativ pe care il poate avea la ora concursului.

1.4.2 Clubul care liciteaza un concurs trebuie sa fie membru F.R.T.E, sa fi participat la cel putin 5 concursuri in anul anterior si sa nu se fi clasat sub locul 15 in clasamentul general al F.R.T.E. Orice exceptie de la aceasta regula va fi supusa votului AGM.

1.4.3 Clubul care nu a reusit sa organizeze etapa ceruta din motive subiective, in anul urmator nu mai are dreptul sa participe la licitatie si are obligatia sa anunte cu minimum 2 luni inainte de data desfasurarii etapei. In acest caz clubul respectiv va fi penalizat cu 5% din totalul punctelor obtinute in anul respectiv.

1.4.4 La licitatie pot participa si grupuri de cluburi care vor sa organizeze etapa de campionat de tip LIRA sau TROFEU.

1.4.5 Pentru a intra in licitatie clubul sau cluburile vor completa un formular tip semnat si stampilat de Presedintele clubului.

1.5 Dupa stabilirea numarului de etape se va stabili si numarul de "x" etape tip Trofeu si "y" etape tip Lira ce vor fi luate in calcul pentru clasamentul general.

1.6 La sfarsitul anului competitional va avea loc festivitatea de premiere a Campionatului de Turism sportiv unde vor fi premiate numai cluburile afiliate la F.R.T.E.

1.7 Punctajul maxim ce poate fi acumulat pentru ocuparea locului I la una dintre probe este de 25 puncte (S.P.P.). Modul de aplicare pentru proba de regularitate, probele teoretice si artistice va fi explicat detaliat pentru fiecare proba in parte.

1.8 Probele de concurs care nu sunt nominalizate de F.R.T.E. nu vor fi punctate in clasamentul general al F.R.T.E; ele vor fi premiate de clubul organizator (ex. proba surpriza, orientare de noapte, proba MISS si de dans, proba de tir, probe de indemanare si echilibru, expozitiile de cartofilie si colectii)

1.9 Cele mai bune "x" punctaje obtinute de cluburi la etapele de tip Trofeu se vor aduna cu cele mai bune "y" punctaje obtinute de cluburi la concursurile de tip Lira si vor constitui punctajul general care va da Clasamentul general al Campionatului. Se aplica in cazul unei nominalizari selective.

2. INVITATIA DE CONCURS

2.1 Invitatia de concurs este intocmita de catre organizator si va avea obligatoriu pe prima pagina sigla clubului organizator si sigla F.R.T.E.

2.2 Va contine date utile si necesare concurentilor:
- data concursului;
- locul de desfasurare insotit de schita de acces;
- regulamentul concursului pe sectiuni;
- data limita de confirmare;
- telefoane;
- persoane de contact;
- taxe de participare;
- costul cazarii si al mesei;
- costul transportului local, si graficul;
- programul concursului-primire participanti, ora de start, festivitatea de premiere;
- gradul de dificultate al concursului;
- bibliografia de concurs;

2.3 Invitatia trebuie trimisa la cluburi cu cel putin 2 saptamani inainte de concurs pentru concursurile de tip trofeu si 4 saptamani pentru concururile de tip Lira.

2.4 Invitatia trebuie sa fie completa, sa ofere participantilor informatii precise, complete privind numarul exponatelor, timpul acordat programului cultural, modul de deplasare la locul de concurs, mijloace de transport accesibile.

2.5 In textul invitatiei se va specifica numarul etapei de campionat si in ce categorie se incadreaza concursul LIRA sau TROFEU.

2.6 Obligatoriu in invitatie se va trece: PARTICIPAREA SE FACE PE PROPRIE RASPUNDERE iar la concursurile cu grad mare de dificultate se va semna in tabelul pus la dispozitie de organizator.

2.7 Este obligatorie afisarea in tabara (centru de concurs - in cazul concursurilor de tip LIRA) a invitatiei de concurs si regulamentului de concurs inainte de sosirea primilor concurenti.

3. ORGANIZAREA TABEREI - DISCIPLINA

3.1 La orice concurs din Calendarul F.R.T.E. se vor respecta urmatoarele reguli:
a - in ziua de vineri stingerea va fi la ora 24.00 obligatoriu. Dupa aceasta ora orice abatere se va depuncta.
b - in ziua de sambata stingerea va fi dupa terminarea probei culturale.
c - orice abatere disciplinara a membrilor cluburilor aflate in tabara se va sanctiona cu depunctare pana la excluderea din tabara.
d - responsabilitatea actelor de indisciplina a membrilor cluburilor participante va cadea asupra Presedintelui de club sau Delegatului.
e - fiecare club participant la sosirea in tabara va anunta organizatorul cine este responsabilul de grup, cate echipaje are in concurs si probele la care participa.

3.2 Organizatorul are obligatia sa marcheze tabara cu diferite mijloace
a - sfoara cu fanioane
b - panglica colorata
c - sfoara si hartie creponata, etc.

3.3 La concursurile din cadrul Calendarului F.R.T.E. se va arbora benerul F.R.T.E. si drapelul sau benerul Clubului organizator insotit de urarea "Bine ati venit" si TRICOLORUL ROMANIEI.

3.4 Cluburile participante isi vor marca tabara si vor arbora Drapelul sau Benerul clubului.

3.5 Drapelul sau Benerul de club vor fi astfel concepute incat sa reprezinte Clubul respectiv.

3.6 Pentru a evita incidentele pe timpul noptii organizatorul va dirija amplasarea corturilor in tabara de asa maniera incat sa se afle cat mai departe de focul de tabara asigurand totodata si securitatea taberei.

3.7 Organizatorul este obligat sa asigure linistea in zona de campare

3.8 Daca organizatorul nu ia masuri la sesizarea unui presedinte de club sau delegat oficial, clubul organizator va fi depunctat pana la retragerea drepturilor de organizare in anul urmator.

3.9 Clubul organizator are obligatia sa trimita o copie a punctajelor obtinute in clasamentul general catre conducerea federatiei in cel mult 3 zile de la data concursului. Nerespectarea acestei reguli atrage dupa sine o penalizare cu 2% din punctajul obtinut pentru organizare.

4. CONCURSURILE DE TIP LIRA.

4.1. Organizatorul are obligatia de a contacta si informa autoritatile locale si de a obtine acordul pentru accesul in zona respectiva. Aceste concursuri se organizeaza de obicei in localitatea unde functioneaza clubul organizator, statiuni turistice sau alte zone de interes turistic si cultural.

4.2 LIRA este un concurs unde participantii vor sustine 6 probe de concurs obligatorii dupa cum urmeaza:

a - FOTOGRAFIE - 6 fotografii color, marimea maxima 1200 cmp - 25 puncte (S.P.P.) pentru cea mai mare medie generala obtinuta in urma jurizarii
Setul de 6 fotografii va putea fi prezentat numai la 2 etape. Pentru a avea o evidenta clara, grupul de exponate in totalitate (panoul dupa caz) vor fi fotografiate de catre clubul organizator, fiind apoi trimise comisiei de arbitrii federali in termen de cel mult 7 zile de la data concursului.

b - GRAFICA - 3 lucrari marimea A4. Lucrarile vor fi prezentate o singura data si la fel vor fi fotografiate si trimise in aceleasi conditii ca la punctul a.

c - CARICATURA - 3 lucrari marimea A4. Lucrarile vor fi prezentate o singura data si vor fi fotografiate si trimise in aceleasi conditii ca la punctul a.

d - AFIS ECOLOGIC - o lucrare marimea min. A3 si max. A2 sau macheta tridimensionala. Lucrarea va fi prezentata o singura data si va fi fotografiata si trimisa in aceleasi conditii ca la punctul a.

e - SLIDESHOW - minim 30 fotografii, timp maxim de expunere a montajului - 5 minute - 25 puncte ( S.P.P.). Montajul se poate prezenta o singura data. Pozele pot fi folosite maxim in doua montaje. Montajele vor fi trimise comisiei de arbitrii federali de catre cluburile participante in termen de 7 zile de la data concursului. In cazul nerespectarii acestei reguli clubul organizator va fi depunctat cu 2% din punctajul total obtinut pentru organizare.

f - PROBA CULTURALA - 25 minute (+ 2 min) - 25 puncte S.P.P. La aceasta proba vor participa cel putin 2 membri din acelasi club. Tema programului cultural va fi obligatoriu: turism - ecologie - sport - natura si va trebui sa cuprinda un minim impus format din: 3 melodii (imn + 2 melodii cantate de cel putin doi membrii ai clubului din care cel putin una compozitie proprie iar cealalta un va apartine unui club activ in competitie sau un va fi introdusa in program decat cu acordul clubului caruia apartine melodia), o poezie (un va fi obligatoriu compozitie proprie) si o sceneta umoristica sau pantomima (un va fi obligatoriu compozitie proprie).

4.2.1. Probele din cadrul lirei vor fi punctate conform S.P.P. astfel:
- fotografie = 25 puncte pentru cea mai buna medie generala obtinuta la aceasta proba in urma jurizarii.
- grafica + caricatura + afis ecologic = 25 puncte pentru cea mai buna medie generala obtinuta dupa insumarea celor trei medii aferente celor 3 probe.
- slideshow = 25 puncte pentru cea mai buna medie generala obtinuta la aceasta proba in urma jurizarii
- proba culturala = 25 puncte pentru cea mai buna medie generala obtinuta la aceasta proba in urma jurizarii.

4.2.2 Punctajul probei culturale la concursurile de tip LIRA:
MUZICA: note de la 1 la 10
POEZIE: note de la 1 la 10
UMOR: note de la 1 la 10
NOTA GENERALA: de la 1 la 10

4.2.3 Nota generala va cuprinde aprecierea prezentei scenice, a continuitatii momentelor componente, duratei regulamentare a programului, tematica, impresia artistica, etc.

4.2.4 Lipsa imnului va atrage dupa sine punctarea sectiunii MUZICA cu note de la 1 la 8 iar prezentarea unui numar mai mic de momente decat cel impus atrage dupa sine punctarea sectiunii respective cu note de la 1 la 8.

4.2.5 Poezia va fi recitata (declamata din memorie), citirea acesteia atragand dupa sine punctarea sectiunii POEZIE cu note de la 1 la 8.

4.2.6 Depasirea timpului regulamentar cu mai mult de 5 min. Atrage dupa sine acordarea notei generale de la 1 la 8.

4.2.7 Lipsa tematicii atrage dupa sine pierderea unui punct din nota generala si a unui punct din nota pentru sectiunea respectiva.

4.2.8 Folosirea expresiilor obscene in prezentarea oricarei sectiuni a programului cultural atrage dupa sine pierderea a 5 puncte din nota generala. Vulgaritatea explicita poate conduce la intreruperea programului.

4.2.9 Nu se permite sa se afiseze mai multe sau mai putine lucrari si nici a altor formate (dimensiuni) decat prevede prezentul regulament. Incalcarea acestei reguli atrage dupa sine pierderea punctajului aferent sectiunii respective.

4.2.10 Pentru a exista o evidenta clara a lucrarilor, grupul de exponate in totalitate (panoul dupa caz) al fiecarui club participant va fi fotografiat de catre clubul organizator, fiind apoi trimise comisiei de arbitrii federali in termen de cel mult 7 zile de la data concursului. In cazul nerespactarii acestei reguli , clubul organizator va fi depunctat cu 10% din totalul punctelor obtinute pentru organizare

4.3 Jurizare:
a - juriul va fi obligatoriu format 5 arbitrii din care 2 vor fi din partea federatiei. In cazul concursurilor organizate de federatie juriul va fi alcatuit din arbitri federali.
b - se va face media notelor acordate de fiecare arbitru pentru fiecare club in parte pentru cele 4 sectiuni (muzica, poezie, umor si nota generala).
c - se va elimina media cea mai mare si media cea mai mica.
d - se va face media generala a rezultatelor ramase pentru fiecare club in parte.
e - mediile generale se vor transforma in puncte conform sistemului principal de punctare (S.P.P.).
f - la toate concursurile F.R.T.E. se vor folosi numai fise tipizate conform anexei.

5. CONCURSURILE DE VARA DE TIP TROFEU.

Se desfasoara in zone de interes turistic alese de organizatori in orice regiune din Romania. La aceste concursuri participantii sustin urmatoarele probe:
* proba de regularitate
* teste teoretice:
- cunostinte despre zona;
- cunostinte meteo;
- cunostinte de prim ajutor;
- cunostinte de flora-fauna;
- cunostinte de alpinism;
*proba de cros montan;
*proba de orientare;
*proba de alpinism practica;
*proba culturala;
*eco-practic: igienizarea zonei de concurs & igienizare si/sau replantari, etc.

5.1 Proba de regularitate - 1000 puncte (S.P.S.) si 25 puncte (S.P.P.)

5.1.1 Organizatorul va pune la dispozitia participantilor harta sau schita traseului pe care va marca distinct traseul de concurs.

5.1.2 Probele teoretice vor fi sustinute inainte de startul in proba de regularitate.

5.1.2.1 Traseul de regularitate va fi parcurs obligatoriu in sensul indicat de organizator.

5.1.2.2 Daca se constata ca echipa nu a parcurs traseul in sensul indicat de organizator, echipa va fi descalificata.

5.1.2.3. Echipajul care participa in cadrul probei de regularitate va fi format din minim 3 persoane si va fi obligatoriu mixt.

5.1.3 Timpii intre Posturile de Control cu Arbitri. Se admite organizarea traseului de regularitate cu stabilirea de timpi intermediari intre Posturile de Control cu Arbitri, toleranta la intrarea in posturi fiind de +2min. Intrarea mai devreme in posturi nu se depuncteaza.

5.1.3.1. Timpii pe sectiuni intre Posturile de Control cu Arbitri vor fi calculati dupa criteriile de la paragraful 5.1.5.

5.1.3.2. Intarzierile pe sectiunile cuprinse intre Posturile de Control cu Arbitri se vor penaliza cu 5 puncte/minut.

5.1.4 Traseul turistic montan trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa prezinte interes turistic si sa faca legatura intre doua sau mai multe obiective turistice;
- sa fie accesibil atat vara cat si iarna, scop in care se vor evita cat este posibil, versantii sau crestele expuse la viscole sau la curenti puternici de aer (in conditii speciale de altitudine sau de teren accidentat, traseul turistic montan se va recomanda numai vara);
- sa evite zonele favorabile producerii avalanselor de zapada, alunecarilor de teren sau caderilor masive de pietre;
- sa nu necesite construirea a prea multor amenajari (podete, balustrade, trepte) si sa permita imbunatatirea potecii (largirea ei, acoperirea portiunilor surpate), fara cheltuieli mari;
- sa nu traverseze zone intinse de grohotisuri sau de mlastini.

5.1.5 Criteriile de clasificare a traseelor turistice montane sunt: timpul de mers, sezonalitatea, gradul de dificultate si nivelul de echipare al concurentilor.
a) - Timpul de mers se inscrie in fisa tehnica de concurs, exprimat in ore, fractiuni de ora si mai rar, in minute si se va calcula astfel:
- pe teren plat si pante mici, 4 km / ora;
- in urcus, pe poteca amenajata, 350 m diferenta de nivel / ora
- in urcus pe poteca neamenajata, 250 m diferenta de nivel / ora
- in coborare pe poteca amenajata, 450 m diferenta de nivel / ora
- in coborare pe poteca neamenajata, 400 m diferenta de nivel / ora
- La o ora de mers se adauga 10 minute necesare odihnei. Distanta in kilometri se utilizeaza in calcul numai pe traseele cu peste 80% teren plat si cu maximum 20% teren in panta cu inclinare de maximum 100. Pentru calcularea distantelor si timpilor de mers se vor efectua masuratori pe teren si pe harta.
b) - Sezonalitatea este criteriul pe baza caruia traseele turistice montane se impart in: trasee de primavara si de toamna, trasee de vara si de iarna.
c) - Gradul de dificultate este criteriul pe baza caruia traseele turistice montane se impart in
- trasee cu grad mic de dificultate, cu urmatoarele caracteristici: durata traseului - 3 - 6 ore; diferenta de nivel - 300 - 700 m; efort fizic moderat, care nu necesita pregatire fizica speciala;
- trasee cu grad mediu de dificultate, cu urmatoarele caracteristici: durata traseului - 4 - 8 ore; diferenta de nivel - 500 - 1000 m; efort fizic sustinut numai pe unele etape ale traseului, care necesita o conditie fizica si orientare buna;
- trasee cu grad mare de dificultate, cu urmatoarele caracteristici: durata traseului - 5 - 9 ore; diferenta de nivel - 800 - 1500 m; efort fizic continuu si intens, care necesita o foarte buna conditie fizica si antrenament inainte de abordarea traseului.
d) - Nivelul de echipare solicitat drumetilor este criteriul pe baza caruia traseele turistice montane se impart in:
- trasee care nu necesita echipament special pentru parcurgerea lui; acest tip de traseu se desfasoara pe poteci amenajate, drumuri forestiere si nu prezinta portiuni accidentate;
- trasee care necesita echipament de drumetie de complexitate medie; acest tip de traseu se desfasoara pe poteci cu portiuni accidentate, grohotisuri, pante alunecoase cu grad de inclinare mediu;
- trasee care necesita echipament de drumetie, special si complex; acest tip de trasee se desfasoara pe portiuni accidentate, abrupte care necesita uneori ajutorul mainilor pentru ascensiune.

5.1.6 Proba de regularitate se puncteaza cu maximum 1000 de puncte in sistemul secundar de punctare si cu maximum 25 de puncte in sistemul principal de punctare
Fiecare minut intarziere fata de timpul total dat de organizator pentru parcurgerea traseului de regularitate se penalizeaza cu 5 puncte in sistemul secundar de punctare (se ia in calcul si toleranta pozitiva).
Traseul de regularitate nu va depasi 9 ore.

5.1.6.1 Traseul de regularitate va fi astfel ales si cronometrat incat ultimul echipaj sa nu ajunga pe intuneric in tabara. In situatia in care organizatorii aleg varianta organizarii unui traseu de regularitate fara stabilirea si cronometrarea unor timpi intermediari intre Posturile de Control cu Arbitri, acestia vor stabili un timp total maxim de parcurgere a traseului de regularitate.

5.1.6.2. Stabilirea timpului total maxim de parcurgere a traseului de regularitate se va face respectind criteriile de la paragraful 5.1.5.

5.1.7 Organizatorul are obligatia sa parcurga traseul si sa cronometreze sectiunile astfel incat sa nu depaseasca o viteza de deplasare mai mare de 4 km / ora plus timpul necesar rezolvarii testelor daca este necesar.

5.1.8 In traseul de regularitate echipa va avea asupra sa echipamentul specificat de organizator. Se interzice folosirea telefoanelor mobile si a altor mijloace de comunicare pentru a obtine informatii de concurs.

5.1.9 Organizatorul are obligatia sa aiba pregatit un traseu de rezerva pe care sa-l poata parcurge atunci cand conditiile atmosferice nu permit parcurgerea traseului initial. Daca nici acest traseu nu poate fi parcurs atunci se va anula proba de regularitate si toate cluburile vor primi punctajul maxim.

5.1.10 Nu vor exista posturi fara arbitrii.

5.1.11. La etapele la care se admite inscrierea in concurs a mai multor echipaje apartinind aceluiasi club, clubul care inscrie mai multe echipaje are obligatia sa nominalizeze echipajul care puncteaza in clasamentul Campionatului F.R.T.E. pentru etapa respectiva, iar acesta va fi inscris obligatoriu primul pe fisa de participare a clubului respectiv si va intra primul in concurs.

5.1.11.1. Echipajele cluburilor, nominalizate sa puncteze pentru clasamentul Campionatului F.R.T.S. vor pleca in concurs in ordinea stabilita in urma tragerii la sorti. Dupa plecarea in traseu a ultimului echipaj nominalizat vor pleca si celelalte echipaje nenominalizate in aceeasi ordine ca si echipajele nominalizate.

5.1.11.2. Echipajele nenominalizate pentru clasamentul Campionatului F.R.T.E. vor puncta atit pe probe cat si in Clasament ul General al concursului respectiv.

5.1.11.3. In clasamentul Campionatului F.R.T.E. se vor lua in considerare doar punctele obtinute de echipajul nominalizat, chiar daca un alt echipaj al aceluiasi club obtine un punctaj mai bun. Aceasta regula se aplica indiferent de motivul pentru care echipajul nominalizat s-a situat in urma altui echipaj nenominalizat al aceluiasi club. (ex: descalificare, abandon, etc.), Aceasta regula se aplica pentru toate probele de concurs fara exceptie.

5.1.12. Se stabileste un echipament obligatoriu pentru toti concurentii probei de regularitate.

5.1.12.1. Echipamentul obligatoriu de echipaj va trebui sa cuprinda:
1. BUSOLA
2. TRUSA SANITARA care la randul ei trebuie sa cuprinda:
• fasa sterila (pansament); fasa elastica; plasturi;
• atele
• dezinfectant , folie supravietuire, pipa guedel.

5.1.12.2. Lipsa unui articol amintit la art. 5.1.12.1. atrage dupa sine penalizarea cu 100 puncte/articol din punctajul acestei probe.

5.1.12.3. Echipamentul obligatoriu individual va trebui sa cuprinda:
1. BOCANCI, GHETE CU TALPA ADERENTA sau pantofi tip traking daca organizatorul permite.
2. HAINA DE PLOAIE SAU PELERINA
3. LANTERNA
4. FLUIER
5. SURSA DE FOC
6. BIDON DE APA (min. 1 litru)

5.1.12.4. Lipsa bocancilor sau a ghetelor atrage interzicerea participarii concurentului respectiv in proba de regularitate inclusiv in sustinerea probelor teoretice sau a alpinismului practic cu consecintele de rigoare asupra echipajului respectiv, inclusiv descalificarea in cazul in care nu se intrunesc conditiile articolului 5.1.2.3.

5.1.12.5. Lipsa vreunui articol din echipamentul impus individual, altul decat bocancii, atrage dupa sine penalizarea echipajului cu 50 de puncte pentru fiecare articol lipsa.

5.2 Teste teoretice - 5x200=1000 de puncte (maxim posibil), in sistemul secundar de punctare (S.P.S.) si 25 de puncte pentru cel mai bun punctaj obtinut pentru toate testele insumate, in sistemul principal de punctare (S.P.P.)

5.2.1 test de cunoastere a zonei de concurs si cunostinte de geografie - 10 intrebari a 20 puncte fiecare =200 puncte (tip grila cu unul, doua, trei sau nici un raspuns corect)

5.2.2 test cunostinte meteo - 10 intrebari a 20 puncte fiecare =200 puncte

5.2.3 test de cunoastere a masurilor de prim ajutor - 10 intrebari a 20 puncte fiecare =200 puncte (tip grila cu unul, doua, trei sau nici un raspuns corect)

5.2.4 test de cunoastere flora si fauna - 10 intrebari a 20 puncte fiecare =200 puncte (tip grila cu unul, doua, trei sau nici un raspuns corect).

5.2.5 test de cunoastere a no?iunilor de alpinism -10 intrebari a 10 puncte fiecare=200 puncte (tip grila cu unul, doua, trei sau nici un raspuns corect).

5.2.6 In cazul in care sunt intrebari cu mai multe variante corecte de raspuns, se vor putea obtine cele 20 de puncte doar in situatia in care echipajul a raspuns corect si complet bifind toate raspunsurile corecte. (ex: nu se pot obtine doar 10 puncte raspunzind doar printr-una din variantele corecte, daca intre raspunsuri mai exista inca o varianta corecta de raspuns).

5.2.7 Organizatorul va stabili testele teoretice astfel incat concurentii sa-si fixeze cunostinte utile in domeniile respective. Testele se vor cronometra individual pentru a departaja echipajele care obtin acelasi punctaj si se situeaza pe primele 3 locuri.

5.3 Proba de orientare

5.3.1 Proba de orientare se va desfasura obligatoriu pe harta si se vor folosi numai SI CARD - uri, lampioane,compostoare si confeti.

5.3.2 Proba de orientare va fi sustinuta obligatoriu de un echipaj mixt format din 2 persoane si se va desfasura in una din urmatoarele forme:
- individual pe echipa
- stafeta

5.3.2.1. Proba de orientare este punctata cu 25 de puncte pentru cel mai bun timp cumulat pe echipa.

5.3.2.2. In cazul stafetei cele doua trasee nu vor depasi 7 km insumate. La start se porneste cronometrul si se inregistreaza in fisa timpul de sosire dupa al doilea concurent. Lungimea celor doua trasee insumate nu va fi mai mica de 5 km. Traseele strabatute in cadrul stafetei de baieti si fete vor avea lungimi aproximativ egale(+/- 200 m)

5.3.2.3. In cazul orientarii individuale pe echipe, punctajul aferent fiecarei categorii (baieti, fete) va fi de 12.5 puncte (jumatate din punctajul maxim posibil) pentru cel mai bun timp . Punctajul pe echipa si implicit pe proba de orientare in ansamblu se va obtine insumand punctele obtinute de cei doi concurenti ai aceleiasi echipe dupa care in functie de aceasta insumare se va face o noua transformare pentru a se putea acorda punctajul maxim posibil de 25 de puncte.
Ex. Daca un club castiga proba de orientare la categoria masculin si se claseaza pe locul 3 la categoria feminin va primi 12.5 puncte (masculin) + 9 puncte (feminin - repezentand jumatate din punctajul aferent locului 3 comform S.P.P. adica 18:2 = 9). Insumand cele doua punctaje vom obtine 12,5 + 9 = 21.5 puncte. Daca acest punctaj este cel mai bun din concurs se va transforma in 25 puncte - punctajul maxim posibil conform S.P.P. Se va proceda in mod analog la probele de catarare si cros.
In cazul in care un club participa doar la o singura categorie va primi punctele aferente

5.3.2.4. Ordinea de start se va stabili prin tragere la sorti.

5.3.2.5. In cazul mai multor manse consecutive ordinea de start va fi stabilita prin tragere la sorti doar pentru prima mansa, pentru urmatoarele ordinea find data de clasarea in mansa anterioara. (ex: primul clasat in prima mansa pleaca primul in mansa a doua, s.a.m.d.)

5.3.3 In traseul de Orientare este permisa participarea pentru clasament FRTE a unei singure echipe de club care va fi nominalizata la inscrierea in mansa respectiva. Pot participa la proba de orientare mai multe echipe de la fiecare club dar acestea nu puncteaza in clasamentul FRTE dar vor fi premiate in clasamentul pe proba si vor pleca in traseu dupa 10 minute de la plecarea ultimei echipe nominalizate pentru clasament.

5.3.4 Lungimea minima a traseului va fi de cel putin 1500m/concurent (2500m/concurent in cazul stafetei) iar cea maxima de 3500m/concurent. Diferenta de nivel nu va depasi 4% din lungimea traseului la deal sau la ses si 7% in zona de munte.

5.3.5 Lungimea traseului se masoara aerian pe linia care uneste cercurile Posturilor de control.

5.3.6 Diferenta de nivel se masoara numarand curbele de nivel pe sectiune numai pe portiunea unde se urca, se insumeaza si se inmulteste cu echidistanta hartii.
Exemplu - Am masurat pe harta de-a lungul traseului un numar de curbe de nivel pe sectiunile de concurs egal cu 20. Harta are scara 1:15.000 si echidistanta de 5m, deci traseul nostru va avea o diferenta de nivel de 20x5=100 m.
Deci la un traseu de maximum 3km in zona de deal vom avea o diferenta de maximum 120m iar in zona de munte vom avea o diferenta de nivel de maximum 150m.

5.3.7 Zonele in afara limitelor, zonele periculoase, rutele interzise, reperele liniare ce nu trebuie traversate, etc., trebuie sa fie descrise in instructiuni si vor fi marcate pe harta. Daca este necesar acestea trebuie sa fie marcate si in teren. Concurentii nu vor intra, urma sau traversa asemenea zone, rute sau repere.

5.3.8 Rutele obligatorii, punctele de traversare si trecerile trebuie sa fie marcate clar pe harta si in teren. Concurentii vor urma pe intreaga lungime orice sectiune marcata a traseelor lor.

5.3.9 Descrierea Posturilor de control
Locurile precise ale Posturilor de control trebuie sa fie definite prin descrierea Posturilor de control. Descrierea Posturilor de control trebuie sa fie in clar sau sub forma de simboluri in concordanta cu documentul I.O.F. "Descrierea Posturilor de control".

5.3.10 Descrierea Posturilor de control data in ordinea corecta pentru fiecare traseu, trebuie sa fie fixata sau tiparita pe fata hartii de concurs sau va fi afisata din timp la locul de START.

5.4 Montarea si echipamentul Postului de control

5.4.1 Punctul Postului de control dat pe harta trebuie sa fie marcat clar in teren si va fi echipat pentru a permite concurentilor sa faca dovada trecerii lor.

5.4.2 Postul de control va fi echipat cu un lampion si un compostor asezate pe un suport astfel incat lampionul sa poata fi asezat la o inaltime corespunzatoare.

5.4.3 Fiecare Post de control trebuie sa fie marcat cu un lampion, compus din 3 patrate de 30x30 cm aranjate in forma de prisma triunghiulara. Fiecare patrat va fi impartit in doua pe diagonala dreapta iar triunghiul din dreapta jos va fi vopsit cu culoarea rosie iar cel din stanga sus va fi vopsit cu culoarea alba.

5.4.4 Lampionul trebuie sa fie amplasat pe reperul indicat pe harta, in conformitate cu descrierea Postului de control. Lampionul trebuie sa fie vizibil pentru concurenti cand acestia pot vedea pozitia descrisa.

5.4.5 Fiecare Post de control trebuie sa fie identificat cu un numar de cod, care va fi fixat pe Postul de control astfel ca un concurent care composteaza sa poata citi clar acest cod. Nu vor fi utilizate numere mai mici de 31 si nici numere usor de confundat (de exemplu 66, 68, 86, 89, 98, 99). Cifrele trebuie sa fie negre pe alb, cu inaltimea intre 5 si 10 cm si o grosime a liniei de 5 la 10 mm.

5.4.6 Lampioanele vor fi montate pe suporti obligatoriu, vizibile de la minimum 15 m iar in jurul lor se vor imprastia confeti colorate.

5.5 Fisa de concurent

5.5.1 Se vor folosi numai fise de concurent conform modelului anexat.

5.5.2 Fisele de concurent trebuie sa fie imanate cu 30 minute inainte de ora zero de START.

5.5.3 Concurentii au voie sa isi pregateasca fisa de concurent, de exemplu sa scrie pe ea, sa o intareasca cu banda dar numai pe spate, sa o introduca intr-o punga dar nu au voie sa taie parti din Fisa de concurent

5.5.4 Concurentii sunt responsabili de compostarea corecta a Fiselor proprii de concurent la fiecare Post de control. Concurentii sunt raspunzatori de compostarea corecta chiar daca in anumite posturi de control compostarea se face de catre arbitru.

5.5.5 Compostarea trebuie sa fie clar identificabila si sa demonstreze ca au fost atinse toate Posturile de control.

5.5.6 Concurentii cu compostare lipsa sau neidentificabila nu intra in clasament.

5.5.7 Compostarea trebuie sa fie vizibila in casuta corespunzatoare Postului de control in cauza sau intr-o casuta de rezerva. Se admite la un concurent o greseala, de exemplu compostarea in afara casutei corespunzatoare, sarirea peste o casuta, cu conditia ca toate compostarile sa fie clar identificabile. Un concurent care incearca sa obtina avantaje prin compostarea incorecta va fi descalificat.

5.5.8 Organizatorul are dreptul de a cere verificarea Fisei de concurent de catre arbitrii in anumite Posturi de control si / sau sa marcheze Fisa de concurent.

5.5.9 Concurentii care si-au pierdut Fisa de concurent, au pierdut un Post de control sau au atins Posturile de control in ordine gresita vor fi descalificati, echipa primind zero puncte la Orientare.

5.6 Dispozitivul de start

5.6.1 STARTUL la competitiile de orientare poate fi dat la alegere de catre organizator in functie de forma concursului agreat.

5.6.2 La concursurile pe echipa STARTUL se va da in echipa, la concursurile individual pe echipa STARTUL va fi individual iar la concursurile de stafeta STARTUL va fi in bloc la schimbul unu.

5.6.3 Punctul de unde incepe orientarea trebuie sa fie marcat pe harta cu triunghiul de START, iar in teren cu un lampion de Post de control fara compostor daca acest post nu coincide cu STARTUL de timp.

5.6.4 Concurentii care au intarziat la START fata de timpul lor de START din vina proprie li se va permite sa ia startul fara sa influenteze alti concurenti, insa pe timpul lor initial de START.

5.6.5 Concurentilor care au intarziat la START fata de timpul lor din vina organizatorului, trebuie sa li se dea un nou timp de START.

5.6.6 Schimbul intre membrii unei echipe de stafeta se face prin atingere.

5.6.7 Schimbul de stafeta corect si la timp este responsabilitatea concurentilor, chiar daca organizatorul anunta in avans echipele care sosesc.

5.7 SOSIREA si cronometrajul

5.7.1 Pentru concurent, concursul se termina cand acesta trece linia de sosire.

5.7.2 Culoarul de SOSIRE trebuie sa fie delimitat cu panglici sau franghii, ultimii 20 m trebuie sa fie in linie dreapta.

5.7.3 Linia de SOSIRE va fi de cel putin 3 m si trebuie sa fie perpendiculara pe directia de intrare. Pozitia exacta a liniei de SOSIRE va fi evidenta pentru concurentii care se apropie.

5.7.4 Dupa ce concurentul a trecut linia de SOSIRE, acesta va preda fisa de concurent si daca organizatorii o cer, harta de concurs.

5.7.5 Timpul de sosire se va marca atunci cand pieptul concurentului traverseaza linia de SOSIRE. Timpul va fi rotunjit in jos la secunde intregi. Timpii vor fi dati in minute si secunde.

5.7.6 Trebuie sa fie utilizate doua sisteme independente de cronometrare, unul principal si unul secundar.

5.8 Rezultate si contestatii.

5.8.1 Raspunsurile corecte la testele teoretice se vor afisa in maximum 60 minute de la plecarea ultimei echipe din proba de regularitate.

5.8.2 Punctajele obtinute la probele de concurs trebuie sa fie afisate cu minimum 60 minute inainte de festivitatea de premiere, afisarea fiind anuntata fiecarui club in parte.

5.8.3 Orice contestatie se va face in scris in termen de 30 minute de la afisarea rezultatelor oficiale.

5.8.4 Contestatiile vor fi rezolvate obligatoriu in prezenta organizatorului, a celui care face contestatia si a arbitrilor FRTE prezenti la etapa respectiva.

5.8.5 Festivitatea de premiere va avea loc dupa cel putin 60 minute de la afisarea punctajelor finale.

5.8.6 Nerespectarea de catre clubul organizator a unuia din articolele: 5.8.1, 5.8.2, 5.8.5 atrage dupa sine o penalizare de 2% din punctajul total obtinut.

6. Proba de alpinism - punctaj maxim posibil 25 puncte pentru cel mai bun timp cumulat pe echipa

6.1 Se va desfasura pe pereti naturali (calcar, conglomerat, granit, etc.), structuri artificiale (speciale, pereti de cladiri, picioare de pod) sau arbori avand o circumferinta de minima de 1400 mm.

6.2 Poate fi inlocuita cu o proba de urcare pe coarda (cu ajutorul dispozitivelor sau nodurilor Prusik)

6.3 Gradul maxim de dificultate al traseului de alpinism conform scalei UIAA va fi 6 pentru categoria masculin si 5 pentru categoria feminin iar cel minim 4+ pentru ambele categorii. In limita posibilitatilor traseul va fi astfel ales incat punctul maxim de dificultate sa se atinga in a doua jumatate a traseului.

Art. 6.3.1. Timpul maxim acordat pentru parcurgerea traseului este de 7 minute. Organizatorii vor alege in asa fel traseul incat concurentii sa se poata incadra in baremul stabilit.

Art. 6.3.2. Punctajul aferent fiecarei categorii (masculin, feminin) este de 12.5 puncte (jumatate din punctajul maxim posibil) pentru cel mai bun timp sau cea mai mare inaltime escaladata in cazul in care nici un concurent nu atinge topul.

6.3.3 Fiecare concurent are dreptul la o singura incercare cu exceptia cazului in care concurentul se desprinde de perete accidental (ruperea unei prize, filaj prea strans)

6.3.4 Nu este permisa folosirea de catre concurenti a mijloacelor artificiale de catarare (scarite, pitoane, bucle, pene, etc.). Folosirea acestora atrage dupa sine descalificarea din proba de alpinism.

6.4 Proba de urcare pe coarda - punctaj maxim posibil 25 puncte pentru cel mai bun timp cumulat pe echpa, calculat ca in exemplul de la proba de orientare.

6.4.1 Punctajul aferent fiecarei categorii (masculin, feminin) este de 12.5 puncte (jumatate din punctajul maxim posibil) pentru cel mai bun timp.

6.5 Pentru proba de catarare sau cea de urcare pe coarda, clubul organizator trebuie sa asigure urmatoarele materiale: corzi, centuri tip "libero", carabiniere, pitoane, dispozitiv de asigurare, noduri Prusik, dispozitive de urcare pe coarda, casti de protectie, scarite, bucle de coarda sau chinga, banda pentru masurarea inaltimii escaladate.

6.6 Reguli de instalare a atelierului:
Coarda pentru mansa sau urcare cu ajutorul dispozitivelor va fi instalata (prin intermediul unei bucle si unei carabiniere cu siguranta) dupa cum urmeaza:
- in doua pitoane cu expansiune bine batute dotate cu o ureche de minimum 5 mm grosime;
- trei pitoane clasice legate intre ele, daca nici unul nu e batut de sus in jos;
- se folosesc numai carabiniere cu siguranta;
- daca bucla pentru mansa sau coarda pentru urcare cu ajutorul dispozitivelor este agatata de un arbore, acesta trebuie sa aiba o circumferinta de minimum 700 mm in locul ales pentru instalare si sa nu fie uscat;
- se va verifica daca coarda nu trece in traseul ei peste muchii taioase - nu este permisa trecerea corzii peste muchii taioase.

6.7 In cazul probei de catarare traseul va fi delimitat stanga - dreapta si sus prin intermediul unor panglici (benzi textile) - nu este permisa folosirea vopselei

7. Proba de cros montan - punctaj maxim posibil 25 puncte (S.P.P.) pentru cel mai bun timp cumulat pe echipa, calculat ca in exemplul de la proba de orientare.

7.1 Se va desfasura pe poteci amenajate si drumuri forestiere cu diferente de nivel care sa permita alergarea. In limita posibilitatilor portiunile de maxima inclinatie se vor gasi in partea a doua a traseului de cros. Startul se va da in bloc.

7.2. Pentru categoria - masculin traseul va avea o lungime de 5000 m - punctaj 12.5 puncte pentru cel mai bun timp;

7.3 Pentru categoria - feminin traseul va avea o lungime de 3000 m - punctaj 12,5 puncte pentru cel mai bun timp;

8. Igienizarea zonei de concurs

8.1 Va avea valoare de proba fiind punctata cu un bonus de 25 puncte.

8.2 Va consta in igienizarea zonei de concurs (tabara de corturi si traseul de regularitate).

8.3 Actiunea va fi supervizata de arbitrii clubului organizator si de comisia de arbitrii federali.

8.4 Materialele necesare (saci de gunoi, manusi de cauciuc, etc.) vor fi asigurate de clubul organizator.

8.5 Neparticiparea la actiunea de igienizare atrage dupa sine neacordarea bonusului

9. ARBITRII

9.1 Comisia de arbitri este formata din membri ai Cluburilor de turism care au experienta in miscarea turistica si care au dovedit de-a lungul timpului perseverenta, obiectivitate, cinste, fair play.

9.2 Arbitrii federali au statut de observator la toate etapele Campionatului si au obligatia sa observe si sa aprecieze de-a lungul concursului modul de organizare si desfasurare, corectitudinea desfasurarii.

9.3 Arbitrii au dreptul sa verifice fisele de concurs ale cluburilor participante si sa ia hotarari de modificare a punctajelor in cazul contestatiilor ce se dovedesc a fi intemeiate.

9.4 La fiecare etapa de concurs, F.R.T.E. va afisa clasamentele la zi cu numarul de puncte acumulate, programul activitatilor viitoare, modificari ce apar in regulamentul de functionare.

9.5 Cluburile vor completa la inceputul concursului un tabel nominal cu participanti pus la dispozitie de organizator.

9.6 Nu se admit nici un fel de "imprumuturi" de membrii intre cluburi.

9.7 Daca se va descoperi ca un club a folosit un membru de la alt club atunci etapa respectiva va fi notata cu "0" puncte.

9.7.1. Tranferurile de membrii sunt permise numai in perioada cuprinsa intre ultima etapa de campionat din anul respectiv si prima etapa de campionat din anul urmator, fiind obligatorie anuntarea tranferului printr-un document oficial trimis conducerii F.R.T.E.

9.8 Comisia de arbitrii F.R.T.E. poate sa ceara verificarea probelor practice respectiv Proba de orientare si Proba de alpinism pentru a se asigura de corectitudinea lor si pentru a se evita accidentele.

9.9 Comisia de arbitrii F.R.T.E poate hotari schimbarea sau anularea traseului de regularitate in functie de conditiile meteo.

9.10 Comisia de arbitrii F.R.T.E poate hotari anularea probei practice de alpinism in functie de conditiile meteo.

9.11 Aceste hotarari se vor lua numai impreuna cu organizatorul concursului.

9.12 Daca nu se gaseste nici o solutie pentru inlocuirea probelor de regularitate sau alpinism atunci toate echipele inscrise la aceste probe vor primi punctaj maxim.

9.13 Comisia de arbitri F.R.T.E. are obligatia sa verifice poligonul de orientare si timpii traseului de regularitate.

9.14. In cazul concursurilor organizate de F.R.T.E. jurizarea va fi realizata de comisia de arbitrii federali

9.15 Arbitrii federali au obligatia sa poarte pe toata durata concursului legitimatia care sa dovedeasca calitatea de arbitrii F.R.T.E.

10. Modul de punctare al clubului organizator.

10.1 Comisia de arbitrii feferali va acorda note clubului organizator in functie de calitatea organizarii, stabilindu- se o medie generala.

10.2 Clubul organizator va obtine un punctaj egal cu punctajul obtinut de castigatorul concursului pe care il organizeaza Pentru o medie generala mai mare de 9 clubul organizator va primi un bonus de 5% care se va adauga la punctajul total obtinut. Repartizarea punctelor pe probe se va face identic cu punctajul pe probe obtinut de clubul castigator. Pentru medii mai mici de 7 clubul organizator va fi depunctat cu 10% din punctajul obtinut

11. Concurentii

11.1 Concurentii au obligatia sa poarte la vedere pe toata durata concursului legitimatia sau ecusonul care sa dovedeasca apartenenta la unul dintre cluburi.

12. CLASAMENT

12.1 Departajarea in caz de egalitate se va face tinand cont de punctajul si timpul obtinut in ordine la: total teste teoretice, alpinism practic, orientare.

12.2 Daca si dupa aceasta egalitatea se mentine, departajarea se va face tinand cont de punctajul si timpul obtinut la testele teoretice in ordine: zona, sanitar, meteo, flora, alpinism teoretic. 

Articol vizualizat o data


Articole din categoria Turism sportiv


Membrii Federatia Romana de Turism si Ecologie Denumire: Clubul de Turism Floare de Colt Brasov Acronim: FDC Anul infiintarii: 1998 Numar membri: 50 Adresa: Str. Alunis nr. 1, bl. A31, sc. A, ap. 31, cod postal 500074, Brasov, judetul Brasov Telefon: Olimpiu Pop (presedinte): 0722/245619; Emil Precup (vicepresedinte): 0744/494026, 0730/089299; ... DETALII
Lista de email-uri a cluburilor montane Federatia Romana de Turism si Ecologie (FRTE) contact@frte.org  Federatia Romana de Alpinism si Escalada (FRAE) office_frae@yahoo.com, bdudau@yahoo.com Federatia Romana de Speologie (FRS) office@frspeo.ro, violascu@spelemat.ro, calin.voda@crim.ro Federatia Romana de Orientare (FRO) ... DETALII

Lista comentarii

Trebuie sa fiti logat
pentru a putea adauga comentarii!