Logo parteneri   |   Despre noi   |   Membri   |   Regulament   |   Copyrights   |   Contact
CAUTARE
LIKE US
online
Asociatia TuristMania
Cabane si Refugii
Cluburi montane
Salvamont Romania

Istoricul Cabanei Caraiman

Postat de: moderator, Ultima actualizare: 15 August 2019

La o distanta de cateva sute de metri de Cabana Babele, la 2025 de metri altitudine pe versantul prahovean al Muntilor Bucegi, in caldarea Vaii Caraimanului, se gaseste o cabana montana care, desi nu mai este, oficial, in circuitul turistic, este deschisa vizitatorilor si ramane o atractie pentru iubitorii de munte.

Accesul se face din Busteni, poteca marcata (cruce albastra) pe valea Jepilor, pe sub linia de telecabina Busteni-Babele.

Istoria ne spune ca prima oara Cabana Caraiman a fost ridicata in 1907, pe locul unui vechi pavilion al Eforiei Spitalelor Civile, si distrusa putin timp dupa primul razboi mondial.

In primavara anului 1937, un grup de tineri indragostiti de munte si "bucegisti inflacarati", constituiti in Grupul Alpin Brav, ce avea sa devina Clubul Carpatin Roman (CCR), au decis construirea unei cabane pe culmea Caraimanului. Saua Mica a Caraimanului era locul perfect de admirat Valea Jepilor si culmile Muntilor Baiului.

Liderul Grupului Alpin Brav, Dumitru Gherassy, a reusit sa obtina de la proprietarii terenului concesionarea pentru 90 de ani, iar tinerii au inceput constructia. Lucrarile au pornit degraba, angajat fiind pentru executarea lor antreprenorul Petre Pascu, care a realizat numeroase amenajari turistice in Bucegi si Piatra Craiului, iar proiectul cabanei apartine arhitectilor Gabriela Stork si Stelian Ganescu.

Putini dintre cei care astazi poposesc la Cabana Caraiman cunosc eforturile prin care s-a inaltat, cu sacrificii si cheltuieli foarte mari. Drumurile nu erau amenajate, iar transportul materialelor de constructie era anevoios. In mare parte, a fost folosit funicularul Fabricii de Hartie din Busteni, dar si cai, magari si carute. Pe de alta parte, Clubul Carpatin Roman s-a confruntat cu lipsa de muncitori, care se lasau pagubasi, parasind santierul, fiind izgoniti de vitregiile climatului alpin.

Pentru strangerea fondurilor, membrii CCR au organizat serate dansante si s-au straduit, prin diverse metode, sa obtina finantare din partea Oficiului National de Turism (ONT). A fost nevoie atunci sa-l ademeneasca pe seful ONT, Sergiu Dumitru, la o masa copioasa si o betie pe masura la restaurantul "Modern", ca sa le aprobe finantarea cabanei.

In toamna anului 1937, cabana era aproape gata si se dorea ca inaugurarea sa nu fie mai tarziu de Anul Nou. Doar ca visteria CCR era golita si funicularul de la Busteni nu mai functiona. Organizati in caravane de cate 15-20 baieti si fete, membri ai asociatiei, s-a pornit in zilele lui octombrie, pe vreme de burnita, negura si vant rece cu spic de zapada, la inzestrarea cu cele necesare a interiorului cabanei. Incarcati cu paturi, obiecte de mobilier, lenjerie si menaj, obtinute mai mult din donatii, tinerii au reusit sa care totul la cabana.

Cu lacrimi in ochi de emotie si bucurie, la trecerea dintre anii 1937 si 1938, membrii Clubul Carpatin Roman sarbatoreau inaugurarea cabanei de pe Saua Mica a Caraimanului.

Spre deosebire de alte cabane, construite in aceeasi perioada in Carpatii Meridionali, Cabana Caraiman a rezistat destul de bine intemperiilor, cu exceptia acoperisului, care a fost luat de vant in 1938, 1947 si 1959. In perioada 2005-2006, cabana a fost renovata.

In prezent cabana nu mai este deschisa circuitului turistic, fiind proprietatea unui cetatean britanic, care o foloseste, de doua ori pe an, drept casa de vacanta. Cu toate acestea, drumetii pot fi cazati, acum mergandu-se pe principiul "primul venit - primul servit". Actualii cabanieri sunt si administratorii "casei de vacanta", iar salariul acestora provine exclusiv din sumele de cazare platite de turisti.

Astazi, Cabana Caraiman poate gazdui un numar de 40 de persoane. Ai toate sansele sa gasesti camere de inchiriat chiar si in week-end. Curent electric de la generator, daca n-a uitat cabanierul sa faca plinul la benzinarie. Daca a uitat, priza si intrerupator de la lumanare. Incalzirea se face cu gaze naturale. Nu se serveste mancare.

Articol semnat de IULIAN NICA

Articol vizualizat de 1456 ori

Lista comentarii

Trebuie sa fiti logat
pentru a putea adauga comentarii!


Alte articole din Istoria turismului

Asociatia Turistica Hanul Drumetilor Asociatia Hanul Drumetilor - societate pe actiuni cu un capital social initial de 200.000 lei impartit in 200 de actiuni nominative de 100 lei buc. Adunarea generala preliminara, convocata de initiatori pe data de 14.09.1920 s-a tinut in casa Spiru Haret. Membrii fomdatori au fost: Bucura Dumbrava ... DETALII
Istoria cuceririi masivului Mont Blanc - Date si fapte Denumirea masivului vine din franceza si inseamna Muntele Alb, dar trebuie sa avem in vedere si varianta italiana Monte Bianco. Mont Blanc, cunoscut si sub denumirea La Dame Blanche ("Doamna Alba") este cel mai inalt varf din Alpi si din Europa de Vest si este situat pe granita dintre ... DETALII
Istoricul Cabanei Negoiu Cea dintai "Cabana Negoiu" a fost construita in anul 1881 de catre Societatea Carpatina Transilvaneana (S.K.V.) din Sibiu si inaugurata la 10 septembrie acelasi an, fiind una din primele cabane aparute in Carpatii nostri. Ea a constituit baza pentru urcarea pe Varful Negoiu. Tocmai de ... DETALII
Societatea Carpatina Ardeleana a Turistilor - S.K.V. Adunarea de constituire a S.K.V.-ului (Siebenburgische Karpathenverein) s-a tinut in ziua de 28 noiembrie 1880, la initiativa lui Karl Wolff si in prezenta a 498 de participanti. In comitetul de conducere au fost alesi, printre altii, urmatorii membrii marcanti: Karl Conradt - presedinte, Albert E. ... DETALII
Istoricul Cabanei Postavaru (Julius Romer) Cine ajunge in Poiana Brasov, cu siguranta va ajunge si la Cabana Postavaru, pentru a se incalzi cu un ceai fierbinte sau un vin fiert, dar si pentru a savura mancaruri traditionale, ce parca au alt gust, aici la munte. Zona in care este situata Cabana Postavaru este un loc de poveste, in Masivul ... DETALII