Logo parteneri   |   Despre noi   |   Membri   |   Regulament   |   Copyrights   |   Contact
CAUTARE
LIKE US
online
Asociatia TuristMania
Cabane si Refugii
Cluburi montane
Salvamont Romania

Istoricul Cabanei Caraiman

Postat de: moderator, Ultima actualizare: 21 Februarie 2019

La o distanta de cateva sute de metri de Cabana Babele, la 2025 de metri altitudine pe versantul prahovean al Muntilor Bucegi, in caldarea Vaii Caraimanului, se gaseste o cabana montana care, desi nu mai este, oficial, in circuitul turistic, este deschisa vizitatorilor si ramane o atractie pentru iubitorii de munte.

Accesul se face din Busteni, poteca marcata (cruce albastra) pe valea Jepilor, pe sub linia de telecabina Busteni-Babele.

Istoria ne spune ca prima oara Cabana Caraiman a fost ridicata in 1907, pe locul unui vechi pavilion al Eforiei Spitalelor Civile, si distrusa putin timp dupa primul razboi mondial.

In primavara anului 1937, un grup de tineri indragostiti de munte si "bucegisti inflacarati", constituiti in Grupul Alpin Brav, ce avea sa devina Clubul Carpatin Roman (CCR), au decis construirea unei cabane pe culmea Caraimanului. Saua Mica a Caraimanului era locul perfect de admirat Valea Jepilor si culmile Muntilor Baiului.

Liderul Grupului Alpin Brav, Dumitru Gherassy, a reusit sa obtina de la proprietarii terenului concesionarea pentru 90 de ani, iar tinerii au inceput constructia. Lucrarile au pornit degraba, angajat fiind pentru executarea lor antreprenorul Petre Pascu, care a realizat numeroase amenajari turistice in Bucegi si Piatra Craiului, iar proiectul cabanei apartine arhitectilor Gabriela Stork si Stelian Ganescu.

Putini dintre cei care astazi poposesc la Cabana Caraiman cunosc eforturile prin care s-a inaltat, cu sacrificii si cheltuieli foarte mari. Drumurile nu erau amenajate, iar transportul materialelor de constructie era anevoios. In mare parte, a fost folosit funicularul Fabricii de Hartie din Busteni, dar si cai, magari si carute. Pe de alta parte, Clubul Carpatin Roman s-a confruntat cu lipsa de muncitori, care se lasau pagubasi, parasind santierul, fiind izgoniti de vitregiile climatului alpin.

Pentru strangerea fondurilor, membrii CCR au organizat serate dansante si s-au straduit, prin diverse metode, sa obtina finantare din partea Oficiului National de Turism (ONT). A fost nevoie atunci sa-l ademeneasca pe seful ONT, Sergiu Dumitru, la o masa copioasa si o betie pe masura la restaurantul "Modern", ca sa le aprobe finantarea cabanei.

In toamna anului 1937, cabana era aproape gata si se dorea ca inaugurarea sa nu fie mai tarziu de Anul Nou. Doar ca visteria CCR era golita si funicularul de la Busteni nu mai functiona. Organizati in caravane de cate 15-20 baieti si fete, membri ai asociatiei, s-a pornit in zilele lui octombrie, pe vreme de burnita, negura si vant rece cu spic de zapada, la inzestrarea cu cele necesare a interiorului cabanei. Incarcati cu paturi, obiecte de mobilier, lenjerie si menaj, obtinute mai mult din donatii, tinerii au reusit sa care totul la cabana.

Cu lacrimi in ochi de emotie si bucurie, la trecerea dintre anii 1937 si 1938, membrii Clubul Carpatin Roman sarbatoreau inaugurarea cabanei de pe Saua Mica a Caraimanului.

Spre deosebire de alte cabane, construite in aceeasi perioada in Carpatii Meridionali, Cabana Caraiman a rezistat destul de bine intemperiilor, cu exceptia acoperisului, care a fost luat de vant in 1938, 1947 si 1959. In perioada 2005-2006, cabana a fost renovata.

In prezent cabana nu mai este deschisa circuitului turistic, fiind proprietatea unui cetatean britanic, care o foloseste, de doua ori pe an, drept casa de vacanta. Cu toate acestea, drumetii pot fi cazati, acum mergandu-se pe principiul "primul venit - primul servit". Actualii cabanieri sunt si administratorii "casei de vacanta", iar salariul acestora provine exclusiv din sumele de cazare platite de turisti.

Astazi, Cabana Caraiman poate gazdui un numar de 40 de persoane. Ai toate sansele sa gasesti camere de inchiriat chiar si in week-end. Curent electric de la generator, daca n-a uitat cabanierul sa faca plinul la benzinarie. Daca a uitat, priza si intrerupator de la lumanare. Incalzirea se face cu gaze naturale. Nu se serveste mancare.

Articol semnat de IULIAN NICA

Articol vizualizat de 1181 ori

Lista comentarii

Trebuie sa fiti logat
pentru a putea adauga comentarii!


Alte articole din Istoria turismului

Istoria lacurilor Retezatului Cu mii de ani inainte, muntii Retezatului erau acoperiti de apele marii. Framantarile scoartei pamantului au ridicat fruntile Carpatilor, cu sute si chiar cu mii de metri deasupra oceanului care-si retragea mereu apele. Povarnisurile pe culmile Retezatului erau mult mai mari decat azi. Zapezi ... DETALII
Istoricul Cabanei Pietrele Prima asezare turistica pe Valea Petrele a fost o casa de adapost si vanatoare, in locul acum denumit, dupa vechii turisti, "CASA VECHE", iar dupa unii autori de ghiduri turistice ale Retezatului, aceasta poiana a fost rebotezata ca "Poiana Soarelui". Asezata la o altitudine ... DETALII
Istoricul Cabanei Plaiul Foii La doar 20 de minute de mers (14 km cu auto) de orasul Zarnesti, ajungi la Cabana Plaiul Foii, la 859 de metri altitudine, punct de plecare catre multe din traseele de pe flancul vestic al Pietrei Craiului. Este asezata pe malul Barsei Mari, sub Gruiul Lung. Cabana asta s-a cam infipt in istoria ... DETALII
Inceputurile practicarii turismului pe teritoriul Romaniei, aparitia primelor asociatii si cluburi turistice Muntii Carpati au fost strabatuti inca din timpuri foarte vechi de catre vanatori si ciobani. Vaile si padurile lor au adapostit de-a lungul vremii multi fugari din fata navalirilor dusmane sau sihastri doritori de liniste. Dar primele ascensiuni fara scop utilitar au avut loc desigur mult mai ... DETALII
Romani pe optmiari. Romani decedati in Himalaya Motto: "Nu poti sa mergi toata viata pe optmiari. Sunt mari mancatori de energie, de timp si de bani." (Constantin Lacatusu, alpinist roman) Istoria alpinismului romanesc de mare altitudine este, practic, inexistenta inainte de 1989. Conditiile dificile legate de obtinerea actelor ... DETALII